Laverda 750 GT klar 2012
Laverda 750Posted by Thomas Högberg Sun, October 14, 2012 21:49:36
- Comments(0)//laverdablogg.seminariegrand.se/#post14
Det här är en av mina tre Laverda, så här såg den ut på 70-talet. Nu är den nerplockad och ska renoveras till orginalskick.
I våras 2011 vara jag igång med att isblästra motor och generator och startmotor.Smartblästring i Järfälla fixade det med ett ganska bra resultat, dock tog det lite dåligt på fläckar från batterisyra och annat slitet. Fördelen var att jag kunde ha öppet insug med en trasa bara och kopplingskåpan bortagen. Plastblästring av startmotorn blev jag nog mest nöjd med, orinalfärgen kom fram. Mer information hittar du på deras hemsida:
Ren och fin motor och ram lackad med riktig billack, pulverlack är nog att föredra tycker nog många. Men billacken går att bättringslacka.
Här kom ramen på och det var bara att testa om delarna passar, min chef-junior-mekaniker skruvar! Alla orginalkruvar är omförzinkade så klart.Nya ljudämpare i rostfritt orginalstuk, Kanonfina eller hur?
Läs mer vad jag skrivit i ett inlägg i Classic Bike:
http://classicbike.ning.com/forum/topics/europatouring-paa-gammelhoj
Riktigt rolig att köra, ganska lik Laverda 500 med gaffeln Brembo bromsar.
Men Ducati Pantah motorn! är nog det bästa! zzurra....Alazzurra.....
Jag har plockat ner det mesta utom motor och putsat och smörjt upp allt, samt köpt nya packningar och delar som saknats från GT Reiner i Tyskland. Det fanns ingen övre kåpa på toppen, men den hittade jag på ebay i USA för 8.65 USD ( 64:-) plus frakt.
Likheter mellan Laverda och Suzuki GT 70-tal. Reglage från Suzuki......Kul!
Det roliga med Laverda är att dom valde det bästa av design och kvalitet! Mätare Honda. Så ska ni jaga reglage kan ni söka på både Laverda och Suzuki!
Det här är en av det få Lesmo som finns i Sverige och "Fru Nützman" står som första ägare och Sven ägde den senare. Visserligen är det springstart på den, men Kenneth behöver lite motion.....
Hur var det nu..? Kycklingdansen i gul dräkt... Bromsprovet i 70 knyck var en blandning av skräck och förtjusning! Jo... armarna var det som skulle dansa!
Det kändes otroligt bra att komma ut och åka och testa körning mellan koner och sakta körning. Jag hade lite hög tomgång först, men det ordnade sig efter ett tag. Jag tror min Laverda var uppskattad att få se och höra. Trevligt folk och bra instruktören, Tack Hasse och Råger! Nu kör man och känner sig lugn och fin. http://smcuppsala.se
Nu kommer Jernet 2010 där jag skriver om när Hars och jag tog våra tävlingslicenser 1972.
http://picasaweb.google.com/101491097531490523565/NewAlbum201002201415#5454853438253287410
Läs mer om våran Klubbkåk och ladda hem eminenta Jernet på ÖAM hemsidan: