laverdablogg

laverdablogg

Laverda 750 GT 1969

Det här är en av mina tre Laverda, så här såg den ut på 70-talet. Nu är den nerplockad och ska renoveras till orginalskick.

Laverda 750 GT klar 2012

Laverda 750Posted by Thomas Högberg Sun, October 14, 2012 21:49:36


Vårens jobb i garaget

Laverda 750Posted by Thomas Högberg Fri, May 25, 2012 00:59:48
Nu var det dax att få ett nytt bakdäck och putsa fäljarna, kul att få allt på plats igen.
Snyggt med nycromade stag och allt nyförzinkat, bromsarna justerade...
Förgasarna krävde en del rengöring och jag testade med att tvätta dom i en ultraljudstvätt med tvättmedel A5 från Automatic Produktion AB 08 50026730
Kopplingskåpan var det lite pyssel med, packningen stämmer inte ? men jag har fler nu i mitt lager i källaren. Jag köpte Nützmans lilla 750 lager.

Brytarspetstar ska det vara! Orginal 1969 fanns det inte elektronisk tändning.

Nu var det elen kvar att dra, jag fick tag på en ny kabelhärva och ägglycktan från http://amr-mcdelar.com
BMW hade samma lyckthus och det går att få tag på delar därifrån, koppla elen var ju inte helt lätt! Men roligt när det fungerar till slut. Tur att man har bror Anders! Tack!



Isblästrat motorn!

Laverda 750Posted by Thomas Högberg Tue, December 06, 2011 20:03:37
Nu kära blogg är jag igång igen och skriver om det jag började med och vad den här bloggen handlar om. Hur fasen gör man när man ska renovera en Laverda GT 750?

I våras 2011 vara jag igång med att isblästra motor och generator och startmotor.Smartblästring i Järfälla fixade det med ett ganska bra resultat, dock tog det lite dåligt på fläckar från batterisyra och annat slitet. Fördelen var att jag kunde ha öppet insug med en trasa bara och kopplingskåpan bortagen. Plastblästring av startmotorn blev jag nog mest nöjd med, orinalfärgen kom fram. Mer information hittar du på deras hemsida:

http://smartblastring.se

Ren och fin motor och ram lackad med riktig billack, pulverlack är nog att föredra tycker nog många. Men billacken går att bättringslacka.

Här kom ramen på och det var bara att testa om delarna passar, min chef-junior-mekaniker skruvar! Alla orginalkruvar är omförzinkade så klart.

Nya ljudämpare i rostfritt orginalstuk, Kanonfina eller hur?

Nya lager i svingen

Laverda 750Posted by Thomas Högberg Mon, February 22, 2010 19:40:00
Förra vintern rev jag ner svingen och startade med att försöka få bort dom gamla mässningsbussningarna. Jag vill byta till nållager för att svingen var stum! Den var hårt dragen och satt fast! 

Blog ImageDet visade sig att det inte var lätt att få bort bussningarna, Anders hjälpte mig i verkstan och vi försökte att pressa bort dom. - Vilket vi inte skulle ha gjort! I mitten sitter en stålhylsa, så vi lyckades att pressa sönder röret den sitter i. Efter 14 bedrövelser och lite nya rördelar en svarv, samt en duktig svetsare som Anders är så ser allt bra ut nu. När jag i dag skulle knacka dit nållagren så lyckades jag förstöra ett, så elendet fortsätter och hur tusan ska man få bort det här nållagret då? Jag får köpa ett nytt i morgon och får höra med Dione som har lagren. Som sagt var det är inte helt enkelt att fixa en sving. - se bilden på axel och bussningar, mellanbit, lager, packbox och slitbricka. det är viktigt att bussningarna går ut en bit mer än svingen, så den inte sitter fast när man drar fast den i ramen. 


Första makeover 2007-08

Laverda 750Posted by Thomas Högberg Mon, November 16, 2009 17:04:23
När Laverdan väl var tvättad och jag tagit bort alla japandelar som varvräknare och baklyset samt allt skrot som reglage, blinkers och startknappen bredvid smithmätaren, så var det dax för att leta delar. Jag hittade Bas motor i Stockholm som pressade på nya ringar och glas till Smithmätarna samt amal koppling, choke och bromsreglage. Laverda Paradies i tyskland skickade nya drev till hastighetsmätaren och andra småprylar. Baklyset var svårt att hitta men jag fann ett som satt på första GT exportmodellerna. Det satt på vissa av Monarks 70-tal modeller och finns i sverige att få tag på.

Blog ImageBlog Image

Norrland och åter Uppsala

Laverda 750Posted by Thomas Högberg Mon, November 09, 2009 19:41:59

1975 såldes Laverdan och for från Tärnsjö till Jokkmokk med sin ägare, under 80-talet fanns den i Malmberget och hamnade 1993 i Överkalix och stannade där tills jag hittade den på Blocket 2006. Jag såg en SFC i Classic Bike tidigare och mitt gamla Laverda hjärta började klappa, och eftersom jag nog inte kan köpa tillbaks min 750, så hittade jag denna i stället.

Ja, ja..jag vet återfallsnkutte o 55 plus, men vad fan jag ville bara ha den! Så jag ringde och sade. "Jag tar den!" Det blev tyst i Norrlandsluren....Hur då? det är väl 100 mil till Överkalix. "Jag kommer med Flyget till Piteå!" OK! Vi ses där! Nu visade det sig att Laverdan var obesiktigad, men Norrlänningen sade..vi får väl åka dit o besikta.... sagt och gjort, ingen bokning där inte inga problem!

Efter en punktering i Luleå så körde jag hem till Uppsala med en övernattning. Nu var Laverdan åter i Uppsala där allting började, och den har hittat hem. I bland tror man att det är uträknat så, allting faller på plats.

Blog ImageBesiktning i Luleå augusti 2006

Historik

Laverda 750Posted by Thomas Högberg Sun, November 08, 2009 23:09:36
Blog Image

Det började väl redan 1971 när jag köpte min första Laverda 750SF,Lelles hade nyligen börjat med att ta hem Laverda från Italien. Den här GT modellen har ett tidigt ramnummer 1777 och det togs hem 3 st på vintern för att visas på MC mässan men den såldes till Stockholm. Lelles står sedan som ägare från 1970 och hade den som demo, den kördes högt och juvligt i Uppsala under smeknamnet "Stora bullret"

Efter en tur till Gävle kom den tillbaks till Lelles i ett bedrövligt skick som kan ses på första bilden. En kompis köpte den 1973 och fixade till den, så här fin var den då. En S -tank kom på senare.

Blog Image