laverdablogg

Laverda 750 GT klar 2012Laverda 750

Posted by Thomas Högberg Sun, October 14, 2012 21:49:36

Blog image

Vårens jobb i garagetLaverda 750

Posted by Thomas Högberg Fri, May 25, 2012 00:59:48

Nu var det dax att få ett nytt bakdäck och putsa fäljarna, kul att få allt på plats igen.
Snyggt med nycromade stag och allt nyförzinkat, bromsarna justerade...Blog image
Förgasarna krävde en del rengöring och jag testade med att tvätta dom i en ultraljudstvätt med tvättmedel A5 från Automatic Produktion AB 08 50026730
Kopplingskåpan var det lite pyssel med, packningen stämmer inte ? men jag har fler nu i mitt lager i källaren. Jag köpte Nützmans lilla 750 lager.
Blog image
Brytarspetstar ska det vara! Orginal 1969 fanns det inte elektronisk tändning.

Blog imageBlog imageNu var det elen kvar att dra, jag fick tag på en ny kabelhärva och ägglycktan från http://amr-mcdelar.comBlog image
BMW hade samma lyckthus och det går att få tag på delar därifrån, koppla elen var ju inte helt lätt! Men roligt när det fungerar till slut. Tur att man har bror Anders! Tack!



Isblästrat motorn!Laverda 750

Posted by Thomas Högberg Tue, December 06, 2011 20:03:37

Nu kära blogg är jag igång igen och skriver om det jag började med och vad den här bloggen handlar om. Hur fasen gör man när man ska renovera en Laverda GT 750?

I våras 2011 vara jag igång med att isblästra motor och generator och startmotor.Smartblästring i Järfälla fixade det med ett ganska bra resultat, dock tog det lite dåligt på fläckar från batterisyra och annat slitet. Fördelen var att jag kunde ha öppet insug med en trasa bara och kopplingskåpan bortagen. Plastblästring av startmotorn blev jag nog mest nöjd med, orinalfärgen kom fram. Mer information hittar du på deras hemsida:

http://smartblastring.se

Blog image

Blog image

Ren och fin motor och ram lackad med riktig billack, pulverlack är nog att föredra tycker nog många. Men billacken går att bättringslacka.

Här kom ramen på och det var bara att testa om delarna passar, min chef-junior-mekaniker skruvar! Alla orginalkruvar är omförzinkade så klart.

Blog imageNya ljudämpare i rostfritt orginalstuk, Kanonfina eller hur?

Cagiva Alazzurra 1987Övriga MC info

Posted by Thomas Högberg Tue, December 06, 2011 17:22:06

Nu har Suzukin gått, och en Cagiva Alazzurra med Ducati Pantah motor har tagit dess plats. Hasse hämtade och betalade den i München. I Maj så åkte jag ner och for runt lite i Augsburg, fixade regplåtar tillfälligt och tog Autozug tåget till Hamburg och hem via Danmark

Blog imageLäs mer vad jag skrivit i ett inlägg i Classic Bike:

http://classicbike.ning.com/forum/topics/europatouring-paa-gammelhoj

Blog imageRiktigt rolig att köra, ganska lik Laverda 500 med gaffeln Brembo bromsar.

Men Ducati Pantah motorn! är nog det bästa! zzurra....Alazzurra.....

Suzuki GT 250 L 1974Övriga MC info

Posted by Thomas Högberg Sat, June 12, 2010 21:47:00

Blog imageI vintras köpte jag en Suzuki GT 250 , först till kvarn på Blocket!, min gode granne Lasse har en så jag har blev sugen på att köpa en liknande, jag har en Yamaha 125 LC 80-tal men hade tänkt en 350 mer av 70-tal med ekerhjul och en riktig tank o dyna! Blog imageTanken hade tappat skinnet, och behövde en lätt rubbing och klarlack! Nu går det ju inte att åtgärda skadorna riktigt men resultatet blev bra mycket bättre om man inte vill lacka om!

Jag har plockat ner det mesta utom motor och putsat och smörjt upp allt, samt köpt nya packningar och delar som saknats från GT Reiner i Tyskland. Det fanns ingen övre kåpa på toppen, men den hittade jag på ebay i USA för 8.65 USD ( 64:-) plus frakt.

Blog image   Likheter mellan Laverda och Suzuki GT 70-tal. Reglage från Suzuki......Kul!
Blog image

Det roliga med Laverda är att dom valde det bästa av design och kvalitet! Mätare Honda. Så ska ni jaga reglage kan ni söka på både Laverda och Suzuki!

http://www.suzuki2-takt.se/

Laverda GS 125 Lesmo 1988Övriga MC info

Posted by Thomas Högberg Sun, May 30, 2010 21:07:36


Blog imageI dag hämtade jag min nya Laverda GS Lesmo i Gävle, när jag dit kom stog Anna där och tvättade den kärlektsfullt och Kenneth har separationsångest....

Det här är en av det få Lesmo som finns i Sverige och "Fru Nützman" står som första ägare och Sven ägde den senare. Visserligen är det springstart på den, men Kenneth behöver lite motion..... 

Blog image

 

Blog imageoch sedan är det äkta blårök!... Vikt 150 kg 9200rpm och 17.2 kW 

Avrostning SMCÖvriga MC info

Posted by Thomas Högberg Sun, April 25, 2010 20:12:40

Blog image

Nu är man avrostad, och Regor trafikansvarig på SMC Uppsala sjunger av glädje att det är fint väder som vanligt. Vi var ett 50-tal i dag som tränade balans och bromstest.

Hur var det nu..? Kycklingdansen i gul dräkt... Bromsprovet i 70 knyck var en blandning av skräck och förtjusning! Jo... armarna var det som skulle dansa!

Det kändes otroligt bra att komma ut och åka och testa körning mellan koner och sakta körning. Jag hade lite hög tomgång först, men det ordnade sig efter ett tag. Jag tror min Laverda var uppskattad att få se och höra. Trevligt folk och bra instruktören, Tack Hasse och Råger! Nu kör man och känner sig lugn och fin.  http://smcuppsala.se


Östra Aros MotorcykelklubbÖvriga MC info

Posted by Thomas Högberg Tue, April 20, 2010 21:41:45

Nu kommer Jernet 2010 där jag skriver om när Hars och jag tog våra tävlingslicenser 1972. 

Blog imageKlicka på länken och se vilka debutanter vi var! Inte dåliga namn " Bäckis" bland annat:

http://picasaweb.google.com/101491097531490523565/NewAlbum201002201415#5454853438253287410

Läs mer om våran Klubbkåk och ladda hem eminenta Jernet på ÖAM hemsidan:

http://www.oamck.se